konfettikrig

Som en film i ditt kök

Kategori: kärleken

Jag ser det lite som en scen i en film. Men jag vet inte vilken del av filmen det är. Vi sitter där i ditt kök. Jag är trött och ruffsig och vi skrattar åt hur mitt hår ser ut för det ser helt sjukt ut men det gör inget. Och du är pigg och glad och liksom skuttar sådär som du gör ibland. Det är kallt och jag har snott din skönaste tröja som är alldeles för stor och jag ser lite ut som ett barn med en tröja som hänger och bara ben.
 
Du har redan satt på kaffet och det var doften av det som fick mig att lämna din varma säng. Och på köksbänken har du dukat upp allt du har i kylskåpet för det är nästan bara frukost du äter hemma. Jag sitter mest bara på din vitmålade pinnstol och bläddrar lite i tidningen och berättar hur många gånger du höll på att putta ut mig ur sängen men vi kommer fram till att det ju inte går för du håller alltid i mig så hårt så jag känner mig trygg och kan sova. 
 
Och utan att jag märkt det har du gjort två smörgåsar till mig med all världens pålägg och du får välja vilken juice jag ska dricka för jag kan ju aldrig bestämma mig. Så sitter vi där vid ditt köksbord i ditt kalla kök och du läser sporten och jag läser nyheterna och ibland är vi tysta men det slutar alltid med att jag skrattar åt hur svårt det är att äta en smörgås med så mycket pålägg. 
 
Det är som en film. Att jag sitter där i ditt kök i din tjocktröja och dricker ditt kaffe som du bryggt åt mig. Vi sitter länge och pratar om hur skönt det skulle vara om jag kunde stanna hela dagen men det är alltid någonstans jag måste vara. Och vi pratar om sen och om resor vi ska göra och jag vill aldrig lämna ditt kalla kök.
 
Men jag vet inte vilken scen i filmen det är. Jag vet inte om det är scenen i början. Den innan helvetet bryter lös. Den där man vet att det där kommer inte hålla för då skulle filmen vara slut nu. Eller om det är scenen i slutet där de som inte kunde få varandra fick varandra och helvetet är det som redan varit och jag kommer få sitta på din vitmålade pinnstol i ditt kalla kök så länge jag vill.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: