konfettikrig

Låt mig bara dö ett tag

Kategori: tankar

Snällasnällasnälla, kan vi inte bara lägga ned den här tränings-, hälso-, vikt-, mat- och nyttighetshetsen? Det har gått för långt för längesen. En liten del av mig där varje gång jag ser en bild på en posande människa på gymmet och med tanke på inflationen finns det inte mycket kvar av mig nu.
 
En del av mitt hat beror förmodligen på att dessa människor är ganska långt ifrån mig. Det har aldrig hänt och kommer nog aldrig att hända att jag tar en bild på mig själv i en spegel på gymmet där jag står och spänner en arm och ser glad och yey-vad-jag-tar-vara-på-livet-ig ut. Speciellt inte en söndagsmorgon. Då ligger jag nedgrävd i sängen, luktar rök och vill bara ha mat och bli klappad på huvudet. Men det är mitt val. Och jag trivs med mitt val. Jag lever ett jävligt kul liv och tänker fortsätta med det trots att det förmodligen inte håller i längden men då tar jag tag i det när det inte håller längre.
 
Nej. Största anledningen till att jag hatar den där jävla hetsen är för de ideal den sprider. Men JA jag fattar också att det är bra att träna och äta nyttigt och inte röka och dricka så mycket, det är inte det det handlar om. Det handlar om att fortsätta spä på idealet om att smal och tränad är det enda rätta. För i helvete, det är 2013 men det finns fortfarande en jävla norm om hur man ska se ut. 
 
Jag vill spy varje gång jag läser en rubrik som lyder "Så får du drömkroppen". VA?! Hur fan vet du hur min drömkropp ser ut? Och till rubriken finns såklart en bild på halvnakna tjejer med platta magar, precis lagom bröst, välsnidade armar och snärta ben. Och vägen till drömkroppen är alltid att du ska gå ner i vikt. Bli av med de där överflödiga kilona. ALLTID. 
 
Så när jag, tonåring, osäker och inte med en gnutta överflödigt fett på kroppen matades med dessa jävla ideal om att för att bli perfekt ska du gå ner i vikt är det inte konstigt att det fuckade ur. Det enda jag ville var att gå upp i vikt för att slippa alla utstickande ben men alla som visste något sa ju att man skulle vilja gå ner i vikt.
 
Nä. Ni fattar grejen. Så nu enas vi om att det inte finns EN drömkropp. Man kan väl få se ut hur fan man vill utan att en tidning ska berätta att man har fel kropp, okej? Och så kan vi väl enas om att alla har rätt att göra sina val i livet, ni får träna en söndagsmorgon och jag får ligga och pussla ihop bitarna från lördagsnatten. Jag är så jävla less på att det finns rätt och fel sätt att leva och vill slippa att få en pik eller blick eller att rykten ska spridas bara för att jag tycker det är roligare att vara full än svettig på ett gym.
 
Okej. Då säger vi så.
 

Kommentarer

  • Jossa säger:

    Haha klockrent! Själv dricker jag sangria och äter chips var dag, inte helt fel ;)

    2013-01-17 | 11:21:07
    Bloggadress: http://josefinmfoto.blogg.se

Kommentera inlägget här: