konfettikrig

Sådana som ser

Kategori: Allmänt

Det finns folk som tittar. Och så finns det folk som ser. Den första människa jag träffade som verkligen såg var en lärare på gymnasiet. Jag hatade henne. Hon stoppade mig i dörren, såg mig i ögonen och sa: du mår inte bra Evelina. Det gör jag visst, mumlade jag och gick in och torkade tårarna när ingen såg. Men hon gav aldrig upp. Hon fortsatte se på mig med den där blicken som skvallrade om att hon visste att det fanns något där inne. Hon fortsatte stoppa mig när hon kunde och sa exakt vad jag behövde, men absolut inte ville, höra.
 
Åh vad jag hatade henne. Jag tyckte hon la sig i saker hon inte hade med att göra. Jag tyckte hon dömde mig för något jag inte var. Det enda hon gjorde var att se exakt vem jag var.
 
Så kom en dag då hon stoppade mig i dörren igen. Hon såg mig i ögonen och sa: Idag Evelina, idag mår du bra. Det är så här jag vill se dig. Jag bara log, gick in och torkade tårarna igen. Men av glädje. Och hon hade så rätt. Jag kommer ihåg hur bra jag mådde den dagen. Hur jag kände att hela livet hade vänt. Hur jag plötsligt kände glädje.
 
Men dessa människor, som ser saker, skrämmer mig mer än något annat. Hur skulle någon kunna välja att vara med mig om den verkligen såg? Men hur skulle jag kunna leva med någon som inte såg?
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: