konfettikrig

(Förrförra) veckans torsdagsölsfundering.

Kategori: Allmänt

Då jag är en otroligt upptagen människa som har otroligt många viktiga och meningsfulla saker för mig händer det att även jag glömmer, eller skjuter på, att dela med mig av intressanta funderingar. Dessa funderingar uppstår alltsom oftast över en torsdagsöl och så även denna.
Fundering: Är det någon skillnad på uttrycken "glida fram på en räkmacka" och "halkade in på ett bananskal"? Var härstammar dessa underbara uttryck ifrån?
Vad jag (Olof hade ingen talan eftersom han aldrig hört talas om uttrucket att glida fram på en räkmacka) efter en öl kom fram till var att det förstnämnda låter som om en människa lyckats med något tack vare yttre, fördelaktiga omständigheter. Låt mig ge ett exempel: En liten pojkspoling får ett alldeles för överbetalt jobb enbart eftersom hans föräldrar råkar vara högt uppsatta inom näringslivet. Han gled alltså in på en räkmacka. Uttryck nummer två däremot syftar, enligt mig, snarare på att en person enbart haft ren och skär tur, endart baserad på slumpen. Låt mig ge ännu ett exempel: Ännu en pojkspoling sitter på ett fik. På samma fik sitter en kvinna, högt uppsatt inom näringslivet, och väntar på en man med höga förhoppningar om att anställas till ett alldeles för överbetalt jobb av kvinnan. Oturligt nog är mannen försenad, vilket resulterar i att pojkspolingen och kvinnan börjar konversera där de sitter, vilket i sin tur resulterar i att pojkspolingen får det alldeles för överbetalda jobbet istället för mannen. Pojkspolingen råkade alltså bara vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Han gled alltså in på ett bananskal.

Men det kanske bara är jag som funderar över saker som denna.

Peace.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: