konfettikrig

Och så var det det där med bältet.

Kategori: Allmänt

Det finns inget jag älskar så mycket som övertydliga hemsidor. Bussbalte.nu är ett praktexempel på just detta. En fattar grejen DIREKT. Det är en hemsida om bussbälten. Genialt! Där hittade jag ju såklart även svaret på min fråga angående lagen om bälte på bussar. 

Lagen säger att resenären ska använda bälte i buss om det finns. Om resenären är under 15 år är det föraren som ska se till att bältet används. Den 1 januari 2004 skärps lagstiftningen. Alla nya bussar (förutom de som går i renodlad stadstrafik) ska vara utrustade med bälten.


Jag vistas tydligen i renodlad stadstrafik och anses därmed vara utom fara vad gället bussolyckor. DOCK måste jag påpeka att jag så sent som förra året hamnade i diket med bussen. Just saying...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: