konfettikrig

Nä, dra mig baklänges!

Kategori: Allmänt

Tankesmedjan är, för den stackars själ som kanske har missat det, ett av p3s absolut bästa program måste jag säga. Fantastiska krönikor, fantastiska människor och fantastisk humor. Jonatan Unge. Vilken man! Men just nu måste jag säga att det är Nanna Johansson som står för min favoritkrönika. Eller jag ångrade mig, det är omöjligt att ha en favorit men den är så jävla rätt. LYSSNA.
Trodde jag skulle ramla av moppen när jag hörde den första gången. Så bra är den. För ja. Jag är så sjukt jävla trött på tjatet om sunda kvinnokroppar (och ja, just nu skiter jag i manskropparna där det förmodligen råder exakt samma hest men det får en man ta upp). När ska folk förstå att det finns lika många definitioner på ordet sund som det finns människor.

Det är bara att inse, jag kommer aldrig ha så "fylliga" lår som de på bilden ovan. Betyder det automatiska att jag är osund då? Bara för att min kropp är skapt med smala lår? Jag vill inte ens ha deras "fylliga" lår. Betyder det automatiska att jag har en skev syn på kroppsideal då? Bara för att jag vill ha mina egna lår som de ser ut? Bara för att jag har smala lår och tycker om dem?


Definitionen av en sund kvinnokropp.

Jag gjorde en liten undersökning och googlade "sunda kvinnokroppar" och som jag trodde/befarade dök det upp en hel drös bilder på "fylliga" kvinnor, någon enstaka på en extremt vältränad tjej och även någon underviktig kropp där "sund" agerade motsatsord till tjejen på bilden. Alltså osund. Som jag också googlade och ojdå. Där dök det visst enbar upp extremt underviktiga människor (och världens tjockaste bäbis). Jag undrar, var är det överviktiga kropparna? Sedan när är det sundt att vara överviktig? Nej just det, att klaga på en tjock människa är ju supertabu. Förlåt.


Definitionen av en osund kvinnokropp.

Den "osunda" kroppen kommer från Elin Klings blogg och oj vad stötta folk verkade vara när jag skummade igenom kommentarerna. Folk var äcklade över den utstickande ryggraden. Alltså är folk äcklade av mig. Min ryggrad sticker ut. Ännu en gång, jag är osund. Efter någon timmes skummande på olika sidor inser jag att jag passar in på det mesta av folks största fasor när et gäller kvinnokroppar. Liksom ryggraden sticker de flesta av mina andra ben också ut. ÄCKLIGT! Mina lår nuddar inte varande när jag står normalt. USCH! Jag har för det mesta minsta storleken på kläder. BLÄ! Osvosv. Jag skulle kunna fortsätta i evigheter, men nu orkar jag inte mer.
Så, när jag egentligen bara ville upplysa om Nanna Johanssons underbara krönika har jag nu spårat totalt i min feberyra. Men det gör inget. För att summera denna milslånga text tänkte jag bara säga att jag trivs med min kropp. Och är det inte det som borde vara definitionen av sund? Att man är frisk och nöjd?

Peace.

ps. Var det någon som missade att jag hatar uttrycket "fyllig"? ds

Kommentarer


Kommentera inlägget här: