konfettikrig

Ett överflöd av tid som ändå inte räcker till.

Kategori: Allmänt

När jag var där borta många många mil härifrån den stressade vardagen reagerade jag på alla människor som bara satt. Var man än vilade ögonen hamnade de på någon gubbe sittande på en plaststol eller en gumma med sjal om håret som mest såg ut att inte göra någonting. Galningar var det första jag tänkte. Har de inget bättre för sig än att bara sitta och titta? Kan de inte göra någon nytta istället, städa eller så? Hela dagarna kunde de sitta och när mörkret föll satt de fortfarande. Då plockades backgammonet fram på det lilla plastbordet och kedjeröka var vad som gällde. Hur har de tid med allt detta? Har de inget jobb att gå till? Konstiga människor. Men efter några dagar slog det mig att det är nog vi som är konstiga. Jag menar, om man fick välja skulle man väl hellre sitta och prata med en vän hela dagarna och spela backgamon på kvällarna istället för att städa och stressa dagarna i ända? De såg så harmoniska ut där de satt på en halvtrasig plaststol och filosoferade. De utstålade någon typ av lugn som man sällan upplever här hemma. Vi har alla måste och långa listor över vad som ska bli gjort. Men är det verkligen så nödvändigt allt det? Vi lever troligtvis bara ett liv som om man har tur består av sådär 85 år, ska dessa 85 år då spenderas åt att gräma sig över småsaker som bodre bli gjorda? Skulle vi inte må lite bättre av att kanske hoppa över den där tvättiden och ta en stund för oss själva istället? Sitta och beskåda livet lite sådär på avstånd och djupt? Visst, vi kanske får gå i lite smutsigare kläder, men vad gör det? Lite smutsiga kläder har väl ingen dött av? När jag insåg detta kände jag mig lite dum som hade nästan sett ner på folket som bara satt och inte gjorde någon nytta. För vad är det att göra nytta egentligen? Är det mer nytta att städa än att ta hand om sig själv? Nej, jag tycker allt att vi kanske borde inspireras lite mer av dessa människor som behärskar konsten att släppa allt och bara vara. Leva lite mer här och nu och inte lägga livet  på hyllan medan vi städar för att kanske kunna slappna av i ett lite renare hus. Slappna av nu. Det var bara en liten tanke som slog mig.

Peace.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: